پلکسی گلاس چیست؟

3/خرداد/1402 مقالات بدون دیدگاه

پلکسی گلاس چیست؟ پلکسی گلاس در واقع اکریلیک یا هموپلیمر ترموپلاستیک شفاف می باشد که با نام تجاری پلکسی گلاس شناخته می شود. به پلکسی گلاس ورق شفاف و یا ورق آکریلیک نیز می گویند. این ورق برای اولین بار در سال 1982 ساخته شد و 5 سال بعد توسط شرکت های rohm  و has وارد بازار شد. از اولین کاربردهای ورق پلاکسی گلاس در جنگ جهانی دوم به منظور ساخت پنجره های هواپیما،برج ها و سایبان ها میتوان اشاره نمود.

انواع پلکسی گلاس

پلکسی گلاس انواع مختلفی دارد که شامل پلکسی آینه ای، پلکسی مات، پلکسی شفاف و پلکسی رنگی می باشد.همچنین پلکسی گلاس در ضخامت های مختلف تولید می شود.

پلکسی آینه ای

این نوع از پلکسی وزن کمتری از شیشه دارند و دربرابر ضربه به شدت مقاوم هستند.از این نوع ورق آینه ای را می توان در مکان هایی که احتمال شکسته شدن وجود دارد به کار برد مانند خانه،مدارس،زندان ها و....

از دیگر مزایای این نوع پلکسی میتوان به مقاومت زیاد آن در برابر انفجار اشاره نمود.همچنین نصب پلکسی آینه ای بسیار آسان است.

پلکسی گلاس مات

این نوع از پلکسی همانطور که از نام آن ها مشخص است نور را منعکس نمی کنند و برای فضاهایی که بازتاب نور اثر همگونی با محیط ندارد مناسبند مانند مبلمان، ویترین ها و...

پلکسی گلاس  شفاف

این نوع از پلکسی از پلاستیک سفت و سخت با شفافیت بسیار بالا ساخته شده است که تا 92 درصد از نور را از خود عبور می دهد در حالیکه شیشه تا 90 درصد نور را از خود عبور می دهد.همچنین این نوع از پلکسی در برابر اشعه UV مقاوم است.از معایب آن می توان به خراشیدگی راحت اشاره نمود.

کاربردهای پلکسی گلاس شیشه ای در ساخت ماکت،جواهرسازی و لوازم خانگی و... است.

پلکسی گلاس رنگی

پرکاربردترین نوع پلکسی ،پلکسی رنگی است که به دو صورت مات و شفاف وجود دارد که در تابلوهای تبلیغاتی،تولید حروف برجسته،ساخت تندیس،لوح تقدیر و... به کار می رود.

پلکسی گلاس چیست؟

طیف های رنگی ورق پلکسی گلاس

این محصول دارای طیف رنگی متنوع و تالیته رنگی متفاوتی می باشد.رنگ این ورق پلکسی در میزان قیمت خرید و فروش ورق پلکسی گلاس خارجی تاثیر زیادی دارد.

ورق پلکسی گلاس رنگی سفید

ورقه پلکسی رنگی سفید از پر کاربرد ترین نوع ورقه های پلکسی محسوب می شود که به علت سادگی و قابلیت تطبیق با انواع رنگ استفاده بسیار گسترده ای در زمینه ساخت انواع لوازم تزئینی و نمایشی بسیار دارد. از مهم ترین مزایا این ورقه ها این می باشد که خط و خش را نشان نمی دهد اما به راحتی کثیف می شوند و باید برای زیبایی بیشتر مورد نظافت قرار بگیرد.

پلکسی رنگی مشکی

ورق پلکسی گلاس مشکی که به عنوان رنگ ترکیبی با سایر رنگ های سفید ، دودی ، شفاف و … استفاده می شود نیز یکی از پر مصرف ترین انواع رنگ ورقه های پلکسی می باشد. کیفیت ورقه پلکسی مشکی باید بسیار بالا باشد تا هم از زیبایی لازم برخوردار باشد و هم به راحتی دچار خش و زدگی نشود.

پلکسی گلاس سبز

ورق پلکسی گلاس سبز که بر اساس تم و رنگ مورد نظر شما برای ساخت انواع تابلو های نمایشی و وسایل تزئینی به کار می رود و  در طیف های بسیار متنوعی ساخته و به بازار عرضه می گردد.

ورق پلکسی گلاس آبی

یکی از شیک ترین و زیبا ترین رنگ ورقه های پلکسی رنگی ، ورق پلکسی آبی محسوب می شود که در انواع طیف های تولید و ارائه می گردد. طیف ورقه ی آبی شامل آبی کاربنی ، آبی روشن ، آبی فیروزه ای ، آبی آسمانی و … می باشد .

ورق پلکسی گلاس طوسی

ورقه های پلکسی طوسی از انواع طیف های دودی ، خاکستری تیره و روشن ، فیلی و … تشکیل می شوند و معمولا به صورت ترکیبی در کنار رنگ های مشکی و سفید خریداری و استفاده می شوند.

ورق پلکسی گلاس زرد

رنگ های زرد ، آفتابی ، خردلی ، طلایی و … نیز از رنگ های پرطرفدار ورق رنگی پلکسی رنگی می باشد که در ساخت وسایل تزئینی بسیار استفاده دارد. به طور کلی رنگ زرد از زنگ های جذاب و جلب کننده محسوب می شود که برای محیط های نیازمند روشنایی بسیار مناسب می باشد.

ورق پلکسی قرمز

ورقه پلکسی قرمز که به طور گسترده ای در ساخت  ابزار و وسایل تزئینی رستوران ها و غذا خوری ها به کار می رود از دسته رنگ های بسیار زیبای ورقه های پلکسی گلاس رنگی محسوب می شود و در طیف های مختلفی مانند جگری ، زرشکی ، قرمز روشن و … ارائه می گردد.

ورق پلکسی گلاس قهوه ای

این طیف از رنگ ورقه پلکسی رنگی به صورت ترکیبی با رنگ ها طلایی و زرد به کار گرفته می شود و در انواع درجه های روشن تا تیره ساخته و مورد استفاده قرار میگیرد.

ورق پلکسی گلاس فلورسنت

نوع جدید ، جذاب و متفاوتی از ورقه های پلکسی گلاس رنگی می باشد که شفاف تولید می شود و در رنگ های صورتی ، سبز و زرد شب تاب ساخته و در بازار ارائه می شود. جذابیت که این دسته از ورقه های پلکسی دارند باعث شده است تا به طور گسترده در ساخت انواع لوازم تزئینی مورد استفاده قرار بگیرد.

پلکسی گلاس چیست؟

مهمترین و رایج ترین موارد کاربرد پلکسی گلاس

    ساخت نورگیر و سقف کاذب
    ساخت فضاهایی مانند گلخانه و یا سقف سوله و انبار
    ساخت استندهای تبلیغاتی
    از پلکسی گلاس ها در شیشه هواپیماهای جنگی استفاده می شود
    ساخت پاسیو
    تابلوهای تبلیغاتی و LED
    ساخت اکواریوم
    ساخت قفسه، کتابخانه و...
    ساخت لوگو، لوح تقدیر و....
    پارتیشن بندی در فضاهای اداری
    فرم عینک

نحوه برش پلکسی گلاس  ها

معمولا برش طلق پلکس گلاس به سه شیوه

    برش لیزری
    برش دستی
    برش به وسیله اره دیسکی

 انجام می شود.

از برش لیزری برای برش های بسیار ظریف و انحناهای پیچیده استفاده می شود. در طراحی های دکوراسیون و طراحی داخلی به دلیل برش های پر پیچ و خم معمولا از این روش برش استفاده می شود. از مزایای این روش می توان به ظرافت و دقت آن شاره کرد و از معایب آن عدم وجود دستگاه لیزر در هرمکانی اشاره نمود.

برش دستی معمولا به وسیه یک کاتر انجام می شود. در این روش چند بار به وسیله شی تیزی همچون کاتر خطوطی روی ورق ایجاد می شود. عمق خطوط باید بین 1 تا 3 میلیمتر باشد. سپس با فشار به یک طرف ورق با دست، ورق پلکسی از یگدیگر جدا می شود و به دو تکه تقسیم خواهد شد. از مزایای این روش می توان به امکان انجام آن در همه جا اشاره نموده و از معایب آن نیز باید گفت که در ابعاد وسیع کاربرد ندارد و همچنین نتیجه کار چندان ظرافت نخواهد داشت.

از روش برش با اره دیسکی نیز می توان در هرمکانی استفاده کرد اما این روش بیشتر برای برش های صاف مورد استفاده قرار میگیرد.

برچسب ها: انواع پلکسی گلاس ورق پلاکسی گلاس پلکسی گلاس



دیدگاه
دیدگاه شما :