چنلیوم دوبل با قابلیت رفلکس نور

18/مرداد/1401 مقالات بدون دیدگاه

چنلیوم دوبل با قابلیت رفلکس نور : آنچه که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم ساخت تابلو چنلیوم دوبل با قابلیت رفلکس نور است . اما در ابتدا باید بدانیم که تابلو چلنیوم از کجا و چگونه پدیدار شد؟ ایا املای واژه ی چنلیوم درست است یا چلنیوم؟ پس با ما همراه باشید تا علاوه بر پاسخ به سوالات مطرح شده درباره نحوه ساخت و برخی از مزایای این نوع تابلو برجسته صحبت کنیم .

تابلو چلنیوم از کجا و چگونه پدیدار شد؟

در حدود سال 2000 میلادی یک شرکت اسپانیایی به نام mci اقدام به تولید متریال جدیدی به نام چنلیوم که قبل از آن وجود خارجی نداشت بود نمود. چنلیوم به دلیل داشتن انعطاف لازم در صنایع مختلف ازجمله صنعت تابلوسازی مورد استفاده قرار گرفت. با پدیدارشدن چنلیوم چهره تابلوهای تبلیغاتی دچار تغییرات مثبتی شد و تابلوهای تبلیغاتی روح و جان تازه ای به خود گرفتند . به دنبال استقبال گسترده ای که از چلنیوم در تابلوسازی شد شرکت های دیگری به فکر تولید این متریال نوظهور افتادند به طوری که در چند سال گذشته شاهد برندهای گوناگونی هستیم که هر ساله روانه بازار می شوند. به طور مثال چلنیوم تولید کشور تایوان با نام تجاری آلوباند aluband و چلنیوم تولید کشور چین با نام تجاری آلوشاین alushine

ایا املای واژه ی چنلیوم درست است یا چلنیوم؟

در واقع با توجه به نامگذاری این متریال جدید که از فلز آلومینیوم ساخته شده و به دلیل منعطف بودن آن به طوری که بعد از پیچیدن این متریال به دور رویه به شکل کانال در میآید نام آن از ترکیب آلومینوم با کلمه کانال در زبان لاتین میباشد یعنی کلمهAluminium با کلمه channel ترکیب شده و با توجه به واژه چنل در لاتین که به معنی کانال می باشد املای صحیح این کلمه چنلیوم می باشد نه چلنیوم اما در واقع چلنیوم اصطلاح غلطی است که رایج شده و در بین همگان مورد استفاده قرار گرفته است.

تابلوی حروف برجسته چنلیوم دوبل که با قابلیت‌های گوناگونی برای مقاصد مختلف ساخته می‌شود، این روزها محبوبیت بسیاری یافته است. یکی از انواع این تابلوها که طرفداران خود را دارد، چنلیوم دوبل با قابلیت رفلکس نور است. برای ساخت این تابلو و اصولاً هر تابلوی دوبل چنلیوم دیگر، دست‌کم یک مرحله مهم پیشرو داریم که در این نوع خاص الصاق ویژگی انعکاس نور به سطح رویین حروف چنلیوم است.

ساخت چنلیوم دوبل با قابلیت رفلکس نور

فرض کنیم تابلو حرف برجسته چنلیوم آماده باشد. برای اعمال ویژگی رفلکس، ورقی با قابلیت انعکاس نور بر سطح رویین حروف چسبانده می‌شود. با این تدبیر که ورق رفلکس طبق حروف چنلیوم و متناسب با آن، اما یک سانتی‌متر باریک‌تر بریده می‌شود. ورق حاصل را روی سطح رویین پلاستیکی می‌چسبانند. ازآنجایی‌که ورق رفلکس یک سانتیمتر از لبه پلاستیکی باریک‌تر است، دورتادور آن، حاشیه‌ای به طول تقریبی یک سانتی‌متر ایجاد می‌شود. نتیجه این تغییرات، نمایی چشمگیر و بسیار زیبا است.

مزایای تابلوی چنلیوم دوبل با ویژگی رفلکس نور

چنلیوم دوبل با قابلیت رفلکس نور، نوعی حروف برجسته‌ چنلیوم است که در آن، ورقی با خاصیت انعکاس نور بر روی سطح پلکسی حروف چنلیوم یا این دستورالعمل چسبانده می‌شود که حاشیه آن کمتر از سطح پلکسی باشد. درنتیجه چسباندن این ورقه نازک به سطحِ رویینِ حروف، دورتادور ورق رفلکس، حاشیه‌ای به طول تقریبی یک سانتی‌متر ایجاد می‌شود که نور SMD بیشتر از آن قسمت عبور کرده و حاشیه‌ای منور با خطِ مشخص برای حروف ایجاد می‌کند. زیبایی بصری حاصل از این سبکِ کار، مثال‌زدنی است.

ورق رفلکس نوعی ورق براق از جنس پلکسی است که در ساخت آن همانند فرایند آینه‌سازی عمل شده و لایه‌ای نازک از جیوه روی آن کشیده و ورنی شده است. بر این اساس ورق فلکسی خاصیت آینه مانندی دارد. با این توصیف می‌توان گفت نور دوگانه‌ای از سطح حروف برجسته چنلیوم دوبل با ورق رفلکس به محیط روبرو ساطع می‌شود.

یکی نور سطح میانی و عمده آن‌که از انعکاس نور بازتابیده محیط و تا حدودی نور پشت تابلو نشاءت می‌گیرد و دیگری نور حاشیه یک سانتی‌متری سطح حروف که جانب نور لامپ SMD درون حروف تابیده می‌شود. این پارادوکس فیزیکی جلوه‌ای خاص به تابلوی چنلیوم دوبل داده موجب محبوبیت بسیار آن شده است. در طول روز که تابلو خاموش است، با تابش نور خورشید ورق رفلکس انعکاس طلایی یا نقره‌ای‌رنگی پس می‌دهد و نگاه رهگذران را می‌دزدد.

  • در طول روز که تابلو خاموش است، با تابش نور خورشید، ورق رفلکس انعکاس طلایی‌ یا نقره‌ای‌رنگی پس می‌دهد و نگاه رهگذران را می‌دزدد. در طول شب هم، نور از سطح پلکسی در قسمت حاشیه‌ای نوار موسوم به رفلکس عبور کرده و تا فواصل دور به‌تمامی پیداست
  • از زاویه بالا که به تابلو نگریسته شود، حروف به رنگ ورق رفلکس که معمولاً طلایی و نقره‌ای هستند دیده می‌شود با حاشیه‌ای یک سانتی‌متری از لبه حروف که به رنگ پلکسی است.

منبع :

tabloir.ir

http://ghalebgraph.ir/Forum/Post/21528

 

 

برچسب ها: چلنیوم چنلیوم دوبل با قابلیت رفلکس نور تابلوی چنلیوم حروف چنلیوم تابلو حرف برجسته چنلیوم ساخت چنلیوم دوبل چنلیوم دوبل



دیدگاه
دیدگاه شما :