چرا و چگونه از چلنیوم در تابلوسازی استفاده شد؟

10/شهریور/1401 مقالات بدون دیدگاه

چرا و چگونه از چلنیوم در تابلوسازی استفاده شد؟  چنلیوم یکی از انواع حروف برجسته بوده که چند سالی از ورود آن به بازار نمی‌گذرد. در حال حاضر یکی از زیباترین و پرمصرف‌ترین نوع تابلو می‌باشد که زیبایی و تنوع رنگ و اندازه آن موجب شده خواهان بیشتری نسبت به سایر حروفِ برجسته پیدا کند. این نوع تابلوها در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف عرضه می‌گردد که قابلیت روشنایی نیز دارد.

متریال چلنیوم ، ترکیبی از الیاژ آلومینیوم با دیگر فلزات نرم می باشد در واقع چنلیوم از فرآوردهای فلز آلومینیوم میباشد. به دلیل انعطاف پذیری بالا ، این جنس نوظهور در ساخت حروف برجسته مورد استفاده قرار گرفت .

این محصول از کیفیتِ بسیار بالایی برخوردار بوده و در برابر نور آفتاب، گرما و سرما مقاومت کرده و تغییر شکل و رنگ نخواهد داد و از لحاظ زیبایی جلوه خاصی به تابلوها می‌دهد. از محاسن دیگر لبه چنلیوم، نوار اسفنجی گردگیر آن می‌باشد که شرکت سازنده آن را به خوبی طراحی و در نظر گرفته است که مانع ورود گردوغبار و آب به داخل حروف می‌شود.

روشنایی تابلو

داخلِ حروف چنلیوم از لامپ‌های SMD و LED استفاده می‌شود. SMD به دلیل پر نور بودن و همین‌طور ضد آب بودن، مناسب‌تر از LED می‌باشد. از مهم‌ترین قسمت‌های تابلو، نورِ آن می‌باشد که باید دقت بیشتری در هنگام نورپردازی شود. مصرف پایین برق، پخش مناسب نور، خاموشی کمتر، نصب آسان و… مزیت‌های لامپ SMD نسبت به لامپ‌های LED هستند. منبع تغذیه مورد استفاده این لامپ‌ها ترانس 12 ولت می‌باشد.

حروف برجسته از سه قسمت اصلی تشکیل شده است :

1- قسمت رویه که معمولا از جنس پلکسی گلس می باشد.

2- قسمت زیرین که معمولا از جنس پی وی سی می باشد

3- قسمت لبه که به دور قسمت رویه که همان پلکسی گلس می باشد پیچیده مشود طبیعی است متریالی که باید به دور پلکسی پیچانده شود میبایست منعطف باشد و چلنیوم این قابلیت را از خود به خوبی نشان داد و به تدریج استفاده از این متریال جدید در تابلوسازی رواج یافت.

چرا و چگونه از چلنیوم در تابلوسازی استفاده شد؟

انواع تابلوی چنلیوم

تابلو چنلیوم براساس نوع متریال‌های کاربردی، نحوه انجام نورپردازی و طراحی و اصول ساخت به انواع متعددی تقسیم‌بندی می‌شوند.

    تابلو چنلیوم ساده

ساده‌ترین و قدیمی‌ترین روش اجرای تابلو چنلیوم می‌باشد در ساخت آن از پلکسی‌گلاس با لبه چنلیوم در رنگ‌های متنوع استفاده می‌شود.

    تابلو چنلیوم دوبل

همانند تابلو چنلیوم ساده است. با این تفاوت که از یک لایه پلکسی اضافی در ساخت آن استفاده می‌شود. استفاده از پلکسی‌گلاس در دو رنگ متفاوت سبب دید بهتر و در نتیجه زیبایی بیشتر تابلو مغازه می‌شود. البته هیچ محدودیتی برای پلکسی در رنگ‌ها و تعداد آنها وجود ندارد و دست تابلوساز برای بهره‌گیری از چند لایه پلکسی در رنگ‌های متفاوت باز است.

    تابلو چنلیوم الماسی

یکی از روش‌های اجرای تابلوهای چنلیوم در صنعت تابلوسازی تابلو چنلیوم الماسی یا همان تابلو پانچ می‌باشد. این تابلو به شیوه‌های متعددی همچون تابلو چنلیوم دوبل الماسی، تابلو چنلیوم دوبل طلایی الماسی، تابلو رینگی پلکسی الماسی و تابلو چنلیوم ستاره‌ای ساخته می‌شود و انعکاس نور الماسی شکل تابلو و وجود پانچ‌های نوری بر روی سطح حروف برجسته سبب زیبایی هر چه تمام این تابلوی تبلیغاتی می‌شود.

برای روشنایی این نوع تابلوی تبلیغاتی از بلوک‌های SMD بهره می‌برند. در هنگام ساخت تابلو چنلیوم پانچ، تابلوساز بر اساس نوع سفارش توسط دستگاه برش لیزر بر روی پلکسی برش‌هایی در فاصله‌های مشخص ایجاد می‌نماید که منجر به شکست نور می‌شود و به صورت اشکال هندسی دلخواه با چشم برخورد می‌نماید.

    تابلو چنلیوم کریستال

یکی دیگر از روش‌های تبلیغات مدرن در صنعت تابلوسازی، ساخت تابلو کریستال می‌باشد که در ساخت این مدل از حروف چنلیوم، پلکسی‌گلاس شیشه‌ای و دانه‌های کریستال بهره می‌برند.

    تابلو چنلیوم لبه پانچ

در این روش طرح بر روی لبه چنلیوم پیاده‌سازی می‌شود که انواع متعددی دارد و بیشتر برای جاهایی که نور اهمیت دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنلیوم لبه پانچ نیز در طرح‌های متعدد همچون چنلیوم پانچ، چنلیوم ساید، چنلیوم پانچ طرح گل، چنلیوم طرح آجری در رنگ‌های نقره‌ای و طلایی قابل عرضه می‌باشند. در این روش پیشنهاد می‌کنیم که بر اساس ساخت تابلو از حروف برجسته با قطرهای بزرگ‌تر استفاده نمایید تا جلوه و نمای بیشتری داشته باشد.

چرا و چگونه از چلنیوم در تابلوسازی استفاده شد؟

    تابلو چنلیوم RGB

از پلکسی سفید ساخته می‌شود و می‌توان از لامپ هفت رنگ برای ساخت آن استفاده نمود.

    تابلو چنلیوم فول کالر

این تابلو چنلیوم بر اساس متریال‌های مختلف همچون تابلو چنلیوم ساده اجرا می‌شود و به دلیل به‌کارگیری از برد کنترل مخصوص قابلیت نمایش تعداد رنگ‌های متنوع را دارا می‌باشد.

   تابلو چنلیوم طلایی

این تابلو به علت داشتن لبه‌های طلایی رنگ این نام را به خود گرفته است. لایه رویی تابلو چنلیوم طلایی از جنس پلکسی‌گلاس می‌باشد که این تابلو را در برابر شرایط جوی مقاوم می‌نماید. لبه تابلو چنلیوم طلایی حداقل ۷ سانتی‌متر ضخامت دارد و با توجه به نوع سفارش مشتریان متغیر می‌باشد.

مزیت های چلنیوم

از مزیت لبه چنلیوم نوار اسفنجی گرد گیری است كه شركت سازنده چلنیوم آنرا به خوبی طراحی و در نظر گرفته است كه جلوی ورود هرگونه گرد و غبار و آب به داخل حروف را میگیرد. از دیگر مزیت های چلنیوم این است که دارای کیفیت بسیار بالا بوده و در برابرنور آفتاب ، گرما و سرما مقاوم بوده و تغییر شکل و رنگ نخواهد داد و از لحاظ زیبایی جلوه خاصی به تابلوها میدهد.

لبه چلنیوم دارای یک روكش محافظ نایلونی میباشد كه تا زمان ساخت و نصب حروف بروی قسمت براق خواهد ماند و مانع از خط و خش بروی چلنیوم میشود و در پایان كار توسط نصاب به راحتی جدا میشود، نكته لازم به ذكر این است كه این روكش محافظ بعد از نصب حتماً باید جدا شود در غیر اینصورت پس از چند روز قرار گرفتن در برابر نور آفتاب دیگر از چلنیوم جدا نخواهد شد.

منبع : tabloir.ir

http://ghalebgraph.ir/Forum/Post/21528

برچسب ها: تابلو چنلیوم طلایی تابلو چنلیوم فول کالر تابلو چنلیوم RGB تابلو چنلیوم لبه پانچ تابلو چنلیوم کریستال تابلو چنلیوم الماسی تابلو چنلیوم دوبل تابلو چنلیوم ساده لبه چنلیوم انواع تابلوی چنلیوم متریال چلنیوم چلنیوم در تابلوسازی چلنیوم مزیت های چلنیوم



دیدگاه
دیدگاه شما :